Paihia

Sent tirsdag aften ankom jeg til Paihia, som der kaldes hovedstaden af Bay of Islands. Det er en rigtig ferieby med den skønneste udsigt og masser af små sovinir - og isbutikker. Mit hostel ligger lige ud til havnen.


Onsdag brugte jeg primært på at gå rundt og udforske den lille by. Torsdag var jeg ude og dykke. Først på HMS Canterbury, der er et skibsvrag, som blev sunket for 8 år siden. Det er vildt at se hvor hurtigt en masse liv har fundet sig til rette på vraget. Derudover var det også vildt fedt at dykke ind i skibet og se kontrolrum, kaptajnens stol og en gammel telefonboks, jeg lige prøvede at "ringe" fra ;-) Andet dyk var et revdyk, som jeg ellers efterhånden har prøvet en del gange før. Alligevel bliver jeg aldrig skuffet. Tror det er sjældent jeg har set så mange forskellige fisk på et sted. En af fiskene, som i bund og grund lignede en forvokset skraldemand jeg havde i mit akvarie, synes pludselig det var sjovt at få min opmærksomhed. Hver gang jeg prøvede at filme en anden fisk, kom denne skraldemand ind foran og blev lige midt i billedet. Sådan gik det faktisk nærmest hele dykket og sådan fik jeg en ny ven ;-) 

Fredag besøgte jeg først Waitangi Treaty Grounds, hvor englænderne og maori folket for første gang underskrev en traktat sammen og senere hen hvor New Zealand blev uafhængige. Om eftermiddagen besøgte jeg Russell på den anden side af vandet ud for Paihia. Russell kaldes også Hell Hole fordi englænderne tog herhen og festede når de ikke var på "job". I dag er det en noget mindre udgave af Paihia, flot men meget primitiv.

Lørdag var jeg på bustur med en tysk pige fra mit hostel. Først kørte bussen til 90 mile beach, som trods navnet er en 45 kilometer lang strand der er en motorvej. På vejen så vi en død haj :-( For enden af stranden var der sanddyner, som vi surfede på og det var sjovt! 


Herefter gik turen helt til toppen af New Zealand, Cape Reinga, der har et meget kendt fyrtårn, som jeg selvfølgelig også tog billeder af. Virkelig smukt sted. Det er også her hvor det Tasmanske hav og Atlanterhavet mødes. Det siges at alle maori ånder mødes her og rejser til underverdenen sammen.

Sidste stop på turen var til en lille gåtur blandt kæmpe store kauri træer. De er formet som en brocolli med en meget lang stilk. De kan blive op til 800 år gamle og dermed også meget brede. I tidernes morgen blev de fældet af maori folket gil at bygge blandt andet skibe af. At beslutte hvilket træ der skulle fældes kunne dog godt tage 10 år. Så ting tog sin tid.

Det blev også min sidste tur på dette lange og spændende eventyr. Nu går turen tilbage til Auckland hvor jeg i morgen flyver hjem fra.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Dykning i Rødehavet

Doha

Patong, Phuket