Arbejde, Kicker Rock og strandrundfart

Efter en afslappende tur til Santa Cruz, stod dagene nu igen på arbejde og første arbejdsdag efter turen, tirsdag, stod formiddagen på en god omgang hiking.

Fra morgenen blev vi hentet og kørt til højlandet, først op til vindmøllerne i 500 meters højde, for at lede efter døde fugle. Vi skulle nemlig undersøge, om vindmøllerne påvirkede biodiversiteten. Vi fandt ingen døde fugle, så det gjorde den heldigvis ikke! Efter dette skulle vi igen forgifte rotter, men i et nyt område nær vindmøllerne. Det var op til 750 meters højde. Så formiddagen stod på et par hårde gåtur op ad mindre bjerge, hvilket vores benmuskler var rigtig glade for efter de 7 km vi gik dagen inden for at komme til Tortuga Bay ;-)
Om aftenen mødtes vi med nogle andre af de frivillige for at se et danseshow på havnepromenaden. Dygtige var de! Bagefter vi havde siddet på havnen lidt, gik vi en tur på baren Baquero.

Onsdag fodrede vi skildpadder med blade fra banantræer. Bagefter gik vi til gartneriet for at lave små poser med kompost til de endemiske planter og sætte dem på plads. Havearbejde på den måde er faktisk ganske okay!

Torsdag var helligdag af samme grund som folket i DK holder fri der. Der var vi straks hurtige for at få booket to dyk ved San Cristobals dykkerdestination nummer 1; Kicker Rock også kendt som Leon Domingo (The sleeping lion), fordi det fra nordsiden ligner en sovende løve ja. Vi kom afsted på en fin båd med en del andre, som skulle snorkle der. Vi var de eneste der skulle dykke, hvilket passede os fint, for så var det lettere at komme til!
Under dykket svømmede vi mellem de store sten i en slags tunnel og her vrimlede det altså med hajer! White-tipped, black-tipped og Galapagos hajer overalt. Endnu ingen hammerhajer, som stedet ellers var kendt for ofte at have. Vi så også en sting ray og derudover det 'sædvanlige': søløver, havskildpadder og alverdens smukke fisk. En rigtig stor søløve kom endda også svømmende lige imod mig og forsatte seriøst lige over hovedet på mig! Det var helt breathtaking at være så tæt på.

Under vores safety stop på 5 meter i 3 minutter på andet dyk, var vi netop lige nået til sidste minut da en enkelt hammerhaj endelig dykkede op! Vi droppede straks alt om at skulle op til overfladen, for dette var langt mere spændende! Speciel så den godt nok ud og den blev ved med at kredse omkring os, da vi gik tilbage til vores safety stop.
Det var fantastisk at se den! Og så lige akkurat inden vi skulle til overfladen. Ej, vi var så glade!

Aftenen blev selvfølgelig tilbragt på baren i godt selskab. Det var jo 1. maj og helligdag, så der var godt gang i den ;-)

Fredag skulle vi til kysten og tælle leguaner på lavastenene. Vi fandt rigtig mange, hvilket var et godt tegn, da de så ikke blev påvirket af alle skibene som lægger til. Vi snorklede bagefter ved Las Creatas, som efter sigende skulle være øens smukkeste snorklested. Både fredag og lørdag blev tilbragt med snorkling, badning og bare afslapning på henholdsvis Playa Mann og La Loberia :-)

Søndag morgen lejede vi kajakker og sejlede ud i havnen og et mindre stykke rundt om øen sammen med to andre danskere. Derudaf gik så let som ingenting - medvind og strømmen hjalp os ud. Tilbage var værre, modvind, strøm og bølger. Men vi klarede den med trætte overarbejde og rygge!

Derhjemme var faren i familien pludselig kommet hjem, men sønnen var stadig i Quito med hans faster. Det gik åbenbart rigtig godt med hans fodbold og han er klar til Europa når han bliver 16;-) Anyway, faren er vildt flink og snakker rimelig godt engelsk eftersom han arbejder i nationalparken Galapagos. Nu har vi faktisk længere samtaler når vi spiser :-)

Kan ikke forstå at der kun er en uge tilbage på Galapagos. Tiden går virkelig stærkt!