Sydøen part 1

Klokken cirka 11 onsdag formiddag blev jeg hentet af de tre andre i vores nye campervan. Den var supersej! Med fire soveplaser, dyner, puder, håndklæder, lille  køkken, toilet og bad. Ikke fordi jeg regner med at skulle køre dyret, men jeg har en rigtig fin plads bagi med rigtig god udsigt ;-)

Forude ventede 8 timers kørsel til New Zealands knudepunkt Wellington, som både er hovedstaden men også den centrale by mellem nord- og sydøen. Med pauser var vi fremme ved 21.30 tiden og var kort ude efter aftensmad i Wellingtons natteliv. Vi gik til køjs klokken godt 00, men fandt ud af at vi kun skulle sove to timer eftersom tjek ind til færgen var 02.30 - fedest! Vi kom op og kom med færgen mod Picton og var fremme klokken 7 fredag morgen. Vi så dermed den smukke solopgang på færgen.

Herefter gik turen mod Kaikoura, som kun var få timers kørsel væk. Her skulle være fantastiske vrag at dykke ved, men eftersom vejret var meget skiftende på denne årstid og især på sydøen var der desværre ikke mulighed for at båden kunne sejle sikkert ud med os.

Vi brugte derfor eftermiddagen på at besøge en sæl park i nærheden. Først blev vi egentlig lidt skuffet igen, da der ingen sæler var. Men pludselig fik jeg øje på en der sprang op ad vandet og pludselig var der flere af dem. De mindede mig meget om søløverne på Galpagos - de elsker at sove/tanne, posere og få turisternes opmærksomhed. De var super cute.

Herefter kørte vi videre til Christchurch og indhentede dermed en dag på vores oprindelige plan. I NZ må man parkere sin camper overalt hvor der ikke er privat eller skiltet mod det. Vi endte på en smuk parkeringsplads med udsigt til havet. Kort efter vi endelig havde fået redt vores senge op ankom en mand fra Council, der sagde at det selvfølgelig ikke var for overnattende vans og vi måtte ud og finde et nyt sted. Igennem byen igen og  så fandt vi et lovligt sted at sove :-) fredag morgen blev vi vækket 06.30 af et fragtskibe tågehorn.. Det var også Nicks 25 års fødselsdag og vi havde pustet balloner op og lavet god morgenmad. Det var så indtil vi skulle ind mod centrum af Christchurch igen og opdagede det kun var den 22. april og dermed ikke Nicks fødselsdag før i morgen. Men vi fik da god mad og et rigtigt godt grin ;-)

Christchurch er en by der ofte er ramt af voldsomme jordskælv. Det skyldes at de underjordiske tektoniske plader bevæger sig og nogle gage støder sammen, hvilket udløser jordskælvet. Canterbury regionen som Christchurch er en del af er knudespunktet for jordskælv eftersom det er lige her den australske og den pacifistiske plade mødes cirka hvert tiende år. Det store sidste jordskælv var i 2011 og har resulteret i at 80 % af Christchurch er blevet revet ned og genopbygget igen. Vi besøgte Quake City som er et museum i centrum, der forklarede hvordan et jordskælv opstod og hvilke betydninger jordskælvene har haft for enkeltpersoner og for byen. Et af de bemærkelsesværdige rester fra 2011 er Cathedral, som var en kæmpe domkirke, der fik knækket sit klokketårn af.

Byen har siden hen forsket i udviklingen af sikkerhedsudstyr til at sørge for mindst muligt skade på bygninger og inventar. De havde blandt andet opfundet en slags fjedre som de påsatte i bunden af alle bygninger som kan få bygningen til at følge jorden bevægelser når der er skælv. Det er virkelig genialt.

Herefter gik vi hen til det førhenværdendr City Mall. Nu var det en samling af containere i alle farver der var fyldt med butikker og madstande. Det var en super god atmosfære med børn der opstrådte med sang og step mens man kunne sige og nyde sin mad på de farvede bænke.

Nu er turen gået videre mod Otago Peninsula. På vejen dertil overnatter vi på et campsite for at få fyldt vand op, tømt toillettet (ja, ad) og få et ordentligt bad.