Waitomo glowworm caves

Dagen efter min sidste eksamen skulle der ske noget. Liz fra Canada og jeg tog på tur til Waitomo grotterne for at prøve deres omtalte black water rafting. Yes, rafting. For sidste jeg jeg var på rafting gik det jo fantastisk med en brækket finger, 3 timer på et hospital i en landsby i Ecuador og fingeren er endnu den skævede finger jeg har set.
Anyway, intet skulle stoppe mig! Black water rafting foregår det meste af tiden i en badering hver for sig i den mørke grotte! Efter vi var kommet i våddragter og fået tildelt en badering gik vi ned i grotten. Allerede da vi trådte ind i den så vi masser af drypsten. Herefter gik vi i lavt vand hen mod den største "flod" i grotten. Den kom vi i ved at hoppe baglæns med baderingen, hvilket var virkelig sjovt! Det gjorde vi også et par gange udover mindre vandfald. Ellers var det bare ved at komme sikkert igennem grotten enten ved at gå i lavt vand eller flyde på dybt. Vi havde været heldig med vejret pg vandstanden var tilpas høj til at vi kunne flyde mange steder man normalt ikke kan. Vi ankom til en gang hvor vi skulle holde i hinandens fødder mens vi var i baderingen og ellers bare læne os tilbage. Vi slukkede vores pandelamper og set væltede frem med små blå prikker i loftet af grotten. Det var de omtalte glowworms. I virkeligheden er det faktisk en slags svamp, der udsender lys for at tiltrække føde. De bygge en rede i form af en hængekøje så de hænger ned fra loftet i grotterne med silkelignende tråde. Trådene fanger så fluer og andre flyvende insekter, så svampen kan spise dem. Rimelig vildt ja.




Da vi kom tilbage fra grotten ventede et varmt bad, suppe, fish and chips. Liz og jeg gik en kort tur rundt i området inden vi igen vendte tilbage til Auckland.



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Dykning i Rødehavet

Doha

Patong, Phuket