Ayutthaya

Onsdag morgen tog vi til Ayutthaya, der er markeret som UNESCO verdensarv. Dagen startede lidt hektisk med at vores taxa chauffør ikke kunne finde den adresse vi havde sagt. Det er selvfølgelig heller ikke nemt når man ikke følger sin egen gps... Da vi ankom til kontoret for guidede cykelture havde de desværre lukket! Men okay, vi havde bare taget chancen og dukket op. En venlig fyr og dame tøvede dog ikke med at tage os med ind til centrum igen og han ville ikke engang modtage lidt penge. Så venlige de er her i Thailand. Inde i byen lejede vi i stedet cykler selv og var vores egen guider.

Vi cyklede til de forskellige ruiner og lærte hurtigt at cykle i den venstre side af vejen. Det var til tider lidt kaotisk med biler, scootere, tuk tuk osv., men nu havde vi jo heldgvis lidt erfaring fra Bangkok. Så derudaf det gik! Ayutthaya var engang hovedstad i Thailand, men blev bombet af Burma for nogle hundrede år siden, hvorefter dele af imperiet stadig bliver bevaret i Ayutthaya i dag som ruiner fra templer m.m.

Vi besøgte først Wat Maha That og Wat Rachaburana, hvor sidst nævnte blev bygget af en konge på stedet hvor hans to brødre havde sloges til døde om tronen.

Dernæst besøgte vi Wat Phra Sri sanphet og Mongkon Bophit, der havde en 12 m høj guldstatue af en Buddha. Denne var blevet rekonstrueret flere gange efter lynnedslag i hovedet, hvorefter man til sidst byggede et tempel udenom. Her skulle man tage skoene af for templet blev stadig brugt som bedested. Da vi kom ud af disse templer, blev vi mødt af en flok elefanter - desværre ikke den vilde slags denne gang. Den ene elefant efter den anden blev redet af kinesiske turister, så det er bestemt ikke slut med elefantridning endnu :-(

Til sidst fik vi igen afleveret cyklerne og skulle mod lufthavnen. Det var ikke helt nemt for der var ikke mange taxaer i den by. Værtinden på restauranten vi sad på gik straks igang med at forhøre sig omkring. Inden 2 minutter havde hun fået fat i en tuk tuk mand som ville køre os. Så vi fik vores første tur med tuk tuk og skriftede til hans privat bil i Ayutthaya, hvilket hans kone ikke virkede besynderligt glad for, men han ville nok ikke gå glip af gevinsten ved at køre os. Der fløj vi fra Don Muang lufthavnen ved Bangkok til Surat Thani længere sydpå. Nu er vi blevet hentet af en medarbejder fra hotellet i Khao Sok og hendes lille pige som stolt holdt et skilt med mit navn på. Vi har allerede også facetimet med den lille piges venner, så jeg tror hun synes vi er lidt spændende ;-)