Khao Yai Nationalpark - dag 1

Så blev det tid til vaskeægte jungleeventur i Khai Yai Nationalpark! Vi blev hentet tidligt om morgenen mandag og kørte i tre-fire timer til parken (vi var åbenbart meget trætte). Alt hvad vi vidste på forhånd var at vi skulle sove i hængekøje i junglen, ud og trekke en masse og forhåbentlig se nogle dyr.
Allerede da vi kørte ind i nationalparken sad der aber ved vejen og ellers var der et landskab i vejkanterne der var helt utroligt dækket af jungle med op til 50 meter høje træer.

Vi blev nærmest smidt af taxaen og nåede ikke at hilse på vores guide for på en sti lidt fra vejen stod en elefant! Så havde vi allerede set noget af det vildeste. En helt vild hanelelefant. Der bor kun cirka 250 elefanter i den kæmpestore park og det er bestemt ikke hver dag de bliver set! Fedt altså!

Vores guide hed Deaw og havde arbejdet i parken i 10 år og vi var ikke i tvivl om, at han vidste, hvad han snakkede om. Vores gruppe bestod ellers af en dreng fra Holland og to drengr fra Tyskland.

Efter at have kommet ned på jorden igen efter mødet med den vilde elefant, fortalte Dew os om parken og dens historie, og vi fik frokost. Efter frokost ventede vores første hike på Gibbon Trail. Vi så termitter, sommerfugle, fugle og så heldige som vi var også gibbon aber! De er også meget truede. Der var en familie bestående af to sorte forældre, en hvid stor unge, en sort stor unge og en nyfødt unge. For denne art er det nemlig tilfældig om de fødes hvide eller sorte og er ikke kønsbestemt. Fascinerede at være så tæt på så truede dyr vi kun har set i zoologisk have. Der var jeg ikke i tvivl om at vores uheld var vendt til held!

Dernæst skulle vi pakke vores rygsække med hængekøje, sovepose, vand, mad og vores ejendele - så den vejede omkring 15 kg! Derfra gik det over stok og sten igennem junglen. Det var bogstavelig talt for det var op og ned i terræn, igennem floder, balancere henover træstammer og vælte lidt i mudder.

Deaw lavede os en helt ny camp, hvor vi satte vores hængekøjer op, mens Deaw lavede mad over bål. Menuen stod på ris med sammenkogt karry og grøntsager. Lækkert. Vi campede tilmed i et område, hvor det kun var tilladt for rangere at opholde sig, så der var en helt eksklusiv tur vi var på.

Efter aftensmaden tog Deaw os med på en night walk i mørket henover græssletterne i junglen med lommelygte. Det gav nemlig mulighed for at se nogle af de mere sky og nataktive dyr. Og heldet fortsatte, for vi så både ugler, hjorte og en familie af bisoner! Bisoner er også ret sjældne at se, sagde Deaw!

Tilbage i campen fik vi peanuts til dessert, mens Deaw fortalte historier om hans oplevelser i parken. Han fortalte at vi skulle hænge vores sko op, fordi slangerne kunne godt lide fodsved oyg de sure sko! ;-) Til sidst lagde os i hængekøjen til lyden af jungle. Masser lyde fra især chikader, fugle og frøer. Der lå man bare dejligt.