San Cristobal

Sa er vi vel ankommet til San Cristobal, som er en del af Galapagos-oerne. Efter at vaere kommet af med 100 USD til o-gruppen, som jo er en nationalpark, stilte vi os i koe til at fa vores bagage. Ja, i koe. Det viste sig, at lufthavnen var under ombygning, sae alle kufferter og tasker blev linet paent op i et mindre rum. Pludselig blev der sagt “Vamos” (Let’s go) og sae loeb alle de vilde loever til deres tasker.
Der var dog ikke nogen, der var interesseret i danske tasker – heldigvis for os, da vi stod sidst i koeen. Vi fik vores tasker og blev modtaget af en soed pige fra Projects Abroad. Vi blev koert til vores vaertsfamilies hus, hvor vi blev moedt af en meget venlig, smilende og glad kvinde – moren i familien. Det var kun hende og hendes bror, som var hjemme, da hendes dreng aebenbart var rigtig god til fodbold og derfor var til udtagelse som professionel i fastlandet i Quito. Han er kun 11 aer! Hvis han bliver optaget, kommer faren hjem til Maj og sae skal han blive der helt alene i den store by. Stuen/spisestuen er prydet med medaljer og billeder af ham, der spiller fodbold eller loeber.
Efter en laekker aftensmad bestaeende af ris, kylling og groentsager tog moren os med ud en tur. Foerst tog vi til et slags museum over Galapagos, hvor man kunne laere en masse spaendende ting om hvordan Galapagos blev til, dens kultur i dag, dens problemer i dag og loesningen dertil. Herfra gik vi op til nogle smukke udsigtspunkter. Vandet her er MEGET blaet og selve oen er skabt af en vulkan, sae der er sten overalt og ret toert. En masse forskellige planter og traer, heriblandt kaktusser. Fra udsigtspunktet kunne vi se en masse flotte oerne og desuden en stor klippe i vandet, hvor der eftersigende skulle vaere ret godt at dykke ;-) Da vi kom ned igen, snorklede vi i det klare vand. Vi startede lige med at se en soeloeve pae afveje! Herefter sae vi en masse flotte og farvestraelende fisk. Og som om det ikke var nok, sae mens jeg snorklede ligesae stille og roligt, kom der da lige en sort/groe og stor morene forbi! Den smuttede heldigvis hurtigt ind i dens hule igen!
Pae vejen tilbage til vejen gik vi igennem stranden. Her var der lokale der surfede, badede, snorklede. Der var ogsaa faa turister at spotte. Men det vildeste af alt, da vi ankom til stranden laa der en flok soeloever pae 3 lige midt paa stranden! Vi sae ogsaa vandleguan-reder og smaa vandleguaner. Der var smaa firben overalt og soeloever overalt!
Paa vej tilbage til det lille hyggelige hus, tog vi en taxa. Paa Galapagos er det aabenbart meget normalt at staa bagpaa trucken med vind i haaret. Ret dejligt, nu hvor der er 30+!
I morgen skal vi maaske ud og dykke – yes! Galapagos er fantastisk!