Isla Isabela

Nå, torsdag sent eftermiddag skulle vi hæve penge og betale vores færgebilletter. Det var især vigtigt, da der altså ikke findes nogen ATM på Isla Isabela. Vi prøvede utallige gange at hæve på øens eneste ATM uden held. Vi gik ind i banken, som så skulle se vores pas. Men det lå derhjemme og de lukkede et kvarter efter - fedt! Da vi kom tilbage med det, havde de lige lukket.. Nå, men på en eller anden måde skulle vi jo få penge for at komme på turen. Nadia havde HELDIGVIS et MasterCard med, som virkede i automaten! Siden jeg kom til Ecuador har det været et helt eventyr hver gang jeg skulle hæve penge. I storbyen Quito var der en automat, i turistbyen Banos 2 og her på Galapagos 0! Godt jeg har Nadia!
Vi blev i lidt bedre humør, da vi fandt ud af, at vi havde sparet 15 USD på Hostel og 20 USD på bådruterne i forhold til de andre :-)

Om eftermiddagen løb vi intervaltræning og om aftenen mødtes vi med de andre frivillige for at gå på bar. Der var en del både fra conservation og teaching/care, der skulle hjem.

Klokken 7 nåede vi den første båd til Santa Cruz, hvorfra vi skulle med en ny båd til Isabella 4,5 time efter. Til vores held fik vi fantastisk lækker mad på Angermeyer Waterfront Inn, som vi skulle med vandtaxa for at nå. Skøn udsigt over havnen, havet og alle de flotte skibe. Lidt tiltrængt efter en lang nat med fest og al for lidt søvn ;-)

Vores held fortsatte da også på Isla Isabela! Da vi kom med vandtaxaen, nægtede en af de ældre frivillige at betale 1 USD(!) for transporten. Derfor ventede vi i godt et kvarter lige foran havnen. Svedige og udmattede efter en lang varm bådtur, gik vi straks til det eneste dykkercenter, da vi enormt gerne ville have et dyk i weekenden omkring denne ø. Vi blev oplyst om, at de kun havde en enkelt plads tilbage om søndagen og der var ikke mere de kunne gøre. En franskmand som åbenbart boede der og sad lige ved siden af os, skulle åbenbart dykke om søndagen og nej, han ville da ikke give sin plads, selvom han var der hver dag. Så der var ingen dyk til os og vi var SÅ trætte af det :-( heldigvis var der super gode snorkle muligheder!

Til aften tog vi en aftendukkert i de høje bølger på den egentlig rigtig smukke ø! Det bragte heldigvis vores gode humør tilbage og vi aftale at vi bare tog et ekstra dyk på en af de andre øer :-) Kort efter mødte vi to kendte ansigter; de to tyskere     vi raftede med i Tena cirka to uger før! Og den dag jeg brækkede min finger.. Anyway, dejligt gensyn! Vi spiste aftensmad sammen og havde en rigtig hyggelig aften!

Lørdag morgen lejede vi mountainbikes for at cykle ud og se en mur kaldet Wall of Tears og en pink sø med flamingoer. Der var cirka en 6-7 km derud, så en fin tur. Cyklerne var egentlig OK, men da der var en kilometer tilbage af turen derud, blev min kæde ved med at hoppe af og Nadias kæde sprang! Så midt ude i ingenting måtte vi trække en kilometer og håbe på, vi kunne køre med nogens taxa.   Så man må sige, at heldet ikke har været med os, men alligevel; jeg er slet ikke kommet til skade! 👍

Så vi nåede ud til Wall of Tears, som blev bygget af Penan kolonien. De tvang fængslede til at bygge en mur af store lavasten 100 meter lang og 7 meter høj. Sindssygt! De fængslede døde, da de skulle klatre op og lægge de øverste sten på!

På vejen tilbage med de ødelagte cykler skulle vi se den pink sø Poza de Las Diablas, hvor der skulle være flamingoer! Fritlevende, flotte flamingoer så vi, men søen var altså godt nok ikke pink, som vi havde læst og set billeder af.. Men en ganske fin sø! Nå, vi blev kørt tilbage til vores hostel og fik heldigvis pengene fra den resterende tid tilbage. I stedet tog vi ned til havnen og snorklede. Vi så en masse småfisk, men ikke noget vildt.

Klokken 3 skulle vi til Los Tintoreras for at snorkle. På vejen i båden så vi marine leguaner, pingviner, pelikaner og bluefooted boobies. Vi så også en tunnel, hvor der var rigtig mange white-tipped sharks! Vi snorklede og så en masse flotte og større fisk! Jeg troede ikke mine egne øjne, da jeg for første gang så en kæmpestor havskildpadde! Den svømmede lige ved siden af mig! Det var så vildt og pludselig havde vi glemt alt om at vi overhovedet havde været uheldige med billetter, vandtaxaen, dykning og cyklerne. Så en succesfuld tur og vores humør var igen helt helt i top!
Det er en smuk ø med bounty strande, mangrove skove, søer, vulkaner og ikke mindst; kun få turister! Jeg elsker dette sted og jeg ville ønske at jeg kunne bliver her, men vi må desværre forlade øen på mandag.

Lørdag aften mødte vi helt tilfældigt 6 af de andre frivillige fra teaching projektet lige da vi havde fået vores menu kort på byens bedste og mest populære restaurent. 3 retters menu for 8 USD! Det vil sige cirka 45 danske kroner. Sweet.

Søndag - vores sidste rigtige dag på Isla Isabela tilbragte vi med en endnu snorkletur til Los Tunnels og en tur i et skildpadde breeding center. Her var skildpadder med sadelformet skjold modsat det normale runde skjold, som dem på San Cristobal havde. Dette center var dog ikke nært så godt! I modsat til Cristobal hvor de gik rundt over det hele i reservatet, var skildpadderne her stadig i mindre bure med alt for mange i det samme. Vi lærte dog, at de var truede fordi pirater engang fragtede dem fra øen, idet de kunne klare mange dage uden vand og mad - derved kunne piraterne få friskt kød.

Ved Los Tunnels kunne vi snorkle ved lava tunneller. Der var et helt fantastisk dyreliv her! Over vandet så vi blue footed boobies, pelikaner, pingviner og andre flotte fugler. Under vandet svømmede vi med mange havskildpadder, pingviner, søheste, søløver og rigtig flotte fisk!

Guiden kunne vi dog ikke prale med. Han ledte os ud på meget bølget vand, vand på kun en halv meter og så havde han allerede mistet første halvdel af gruppen efter 10 min! Nadia og jeg selv blev også væk fra gruppen, men så havde vi da tid til at tage billeder ;-) Han mente også det var fuldkomment forsvarligt at lade os svømme under en af tunnellerne - altså dykke ned under. Vi var så de eneste der nåede at gøre det, før han bad de andre om at svømme udenom. Nadia havde fået en lang rift på læggen og jeg havde fået et pænt bredt mærke af rifter på mit baglår, eftersom vi rev os på stenene. Det gjorde ikke voldsomt om, men det blødte da okay da vi kom op på båden. Guiden sagde heller ikke så meget derefter. Men takket være ham, har vi faktisk fået nogle gode film og billeder, så vi var bare glade :-)!

Lige nu ligger vi på den lækreste og smukkeste sandstrand, som jeg sjældent har set. Palmer, flotte bygninger, sand, varmt vand og kun få turister. Fantastisk!
Så er det bare med båden tilbage klokken 6 i morgen tidlig.

Håber i har det godt. Er begyndt at savne jer en smule i DK!;-)