Hvilken start i Havana!

Efter at være vel ankommet til Quito fra Galapagos, var vi godt igang med at forberede os på de 14 timers ventetid der var foran os. Fra 15.30 til 06.00 næste morgen. Det gik faktisk fint. Vi spiste et par gange, sov nogle gange og skypede med nogle af dem derhjemme. Men stadig, sjovt var det altså ikke!
Da vi endelig boarder vores fly til Bogota i Colombia (som skulle bringe os til Havana, Cuba), sker det ikke rigtig noget. Der sker faktisk ingenting. Flyet er åbenbart gået i stykker, så efter 45 minutter skulle vi alle tilbage til gaten, hvor 4 virkeligt forvirrede kvinder ville finde nye fly til os. Først fik vi ad vide at vi skulle blive i Quito til dagen efter. Så skulle vi overnatte i Bogota. Okay, fint med Bogota eftersom vi ikke har været der før og det var den eneste mulighed. Samme fly var i løbet af den time vi var i gaten, blev fikset igen, så det var med nerver på, at skulle træde ind i samme fly igen. Men det gik fint og vi kom til Bogota.
Her blev vi mødt af en anden forvirret kvinde, som sagde, at vi alligevel godt kunne nå til Havana. Så skulle vi bare skifte rejseselskab og mellemlande i Panama. Så vi vadede frem og tilbage mellem Avianca og Copa Airlines, som alle var fuldstændig håbløse og forvirrede. Men vi fik vores nye billet med Copa 3 kvarter inden flyet lettede. Efter mellemlandingen i Panama var vi endelig i Havana, hvor vi blev mødt af en gut der stod for vores introduktionstur. Imponerende at han var der, eftersom vi 3 gange samme dag havde skrevet til ham om at vores fly var forsinket eller ankom en anden dag.

Sikke et virvar!

Vi blev kørt til vores hotel, Hotel Plaza, i Havana. Aldrig har jeg set noget lignende. Jeg er sikker på det må være 5 -stjernet. Alt i marmor, højt til loftet, dyre møbler, kæmpe værelser og jeg kunne blive ved. Så kiggede alle beboerne nok lidt dengang vi, to 19 og 20 årige piger, ankom med backpack og Adidas bukser. Desuden ligger det i den gamle bydel Habana, som er fuld af flotte og detaljerede bygninger. Så fra nu af, må heldet være med os igen! ;-)

Mandag morgen blev vi i lobbyen mødt af vores guide til halvdagsintroduktionsturen. Vi blev vist rundt i gaderne i den gamle bydel Habana. Vi så hvordan Havana Club rom blev lavet, fik chokolade på et chokodademuseum, så hvordan man lavede cigarer og fik mojitos på en tagterasse med skøn udsigt. Det er normalt at få en drink eller to midt på dagen. Cubanerne lever virkelig afslappet, ingen skal nå noget. 85% af de lokale på gaden burde faktisk være i skole eller på arbejde. I stedet mødes de over en øl og hygger. Det er kulturen: "Drink beers, smoke cigars and have fun" - der er ingen stress og man skal nok nå det hele alligevel. Dette oplever vi især på restauranter, hvor det sagtens kan tage 15 minutter at få menukortet.
Desuden er der næsten ingen wifi på Cuba. Dog, er det vi har set af Cuba meget turistet og de er rigtig gode til engelsk, så her bliver man lidt mere trukket ind i forretningerne i forhold til Sydamerika. Men de har jo allesammen nogle fine ting!
Mange af mændene er faktisk rimelig feminine med stramt tøj, plukkede øjenbryn og nogle gange make up. Nadia har været i Caribien før og hun siger at det er salsa-stilen her. Men det er nu meget sjovt at se ;-) og så er der amerikaner-biler overalt! De er så flotte!

Denne cubanske holdning har vi selvfølgelig taget til os, så vi har bestemt os for virkelig at tage tingene som de kommer. Vi har endnu ikke noget hostel fra tirsdag til torsdag og efter lørdag ved vi ikke præcist hvor vi skal hen. Og det er faktisk rigtig dejligt og sponant!

Nå, heldet skulle ikke helt være med os endnu. Vi skulle hente den bil der klokken 9. Klokken nåede selvfølgelig at blive 10 inden der kom nogen og 10.30 inden manden så vores dokumenter. Så var den gal igen. Man skulle åbenbart være 22 år for at leje bil på Cuba, hvilket der ikke lige var nogen der nævnte noget om da de godkendte vores bestilling!! Så vi ringede til Cuba Tours, som havde arrangeret det hele og de ville finde ud af noget. Vi ventede og ventede og ventede. Da klokken var 14.30 ringede hun igen og vi spurgte om vi ikke nok kunne gå en tur og så snakkes ved om en time. Det var så lækkert at få frisk luft! Vi gik en tur ned på havnen.

Da vi kom tilbage ringede damen og sagde at et enkelt bureau ville udleje en bil til os og vi ville blive hentet om 20 minutter. Yes! Så dengang vi endelig fik bilen udleveret havde vi ventet i ikke mindre end 8,5 time! Ja, virkelig.. Men vi fik den og gu'ske tak og lov for det.
En lille fiks en med aircondition og USB, så vi kan høre musik fra vores telefoner.

Vi nåede at fare rigtig vild to gange, komme ind i alt for små gader og en gang stoppet af politiet fordi vi kom til at køre den forkerte vej ad en ensrettet vej. Men hey, så kan de også bare prøve at skilte! (Det er de åbenbart voldsomt dårlige til). Heldigvis ville de kun se Nadias kørekort og pas eftersom hun kørte.  Så det bliver spændende at køre Cuba tyndt :-) Vi fandt et casa particular at sove i om natten. Ganske fin til få penge i forhold til alt andet i Havana.