Turisternes Varadero

Tirsdag ankom vi til Varadero - turistbyen over dem alle. Her er spækket med hoteller, resorts og restauranter. Mindsteprisen for et okay dobbeltværelse var 42 CUC, hvilket er ret dyrt!

Fra Trinidad kørte vi igennem Sancti Spiritus og herefter Santa Clara, hvor vi havde en overnatning. Santa Clara er kendt for at være meget frisindet - man ser mange homoseksuelle her og der er tilmed også barer, hvor der er drag shows, som det eneste sted på Cuba. Vi fik dog desværre ikke sådan et at se, eftersom det var virkelig svært at finde rundt i bil. Alle veje var ensrettede, så den vej man kom ad, kunne man selvfølgelig ikke komme tilbage ad.
Tirsdag morgen efter en overnatning i byen højeste bygning på hele 10 etager, ville vi for første gang besøge en fabrik, hvor de lavede cigarer. Indtil videre, havde vi kun set private lave dem. Et held at vi fandt dertil med bilen, men da vi kom ind, skulle vi selvfølgelig ikke komme ind, da vi skulle have afleveret en billet købt at et turbureau 7 blokke væk. Fabrikken lukkede tilmed også for turister en time efter. Så vi fik travlt, men vi nåede det. Det var alle slags mennesker der arbejdede der - unge, ældre, mænd og damer, men alle med den samme specielle, komplicerede og hurtige teknik til at rulle cigarer. Og så var det mindst 30 af dem!

Vi ankom til Varadero ledende efter byens billigste hotel til 15 CUC. Efter lang tids køren, hvor vi ikke kunne forstå hvor det var, fik vi af vide at det var ødelagt og derved var det ikke eksisterende. Næstbilligst var ifølge Lonely Planet dobbelt pris; 30 CUC for en nat. Det vidste sig at være 42 - så det var vist en ommer fra Lonely's side... Men super lækkert hotel, Herradura, med morgenmad inkluderet og, som det eneste, med en belligenhed lige midt på stranden! Det kan vi li'!

Både hele onsdag og torsdag brugte vi på stranden med ren afslapning. Vi var også en tur på markedet og i det lokale shoppingcenter, men i forhold til alle de andre steder vi nu har besøgt, var dette turistpriser. Så vi slap afsted med pengene i behold ;-) Til gengæld havde de et væld af lækre (og stadig lidt dyrere) restauranter! Første aften fik vi pizza, anden fik vi steak og sidste rejecocktail og kylling! Her er de lokale en smule mere afslappede omkring turister. Ikke ret mange råber efter en eller beder om penge i det mindste :-)

Fredag middag gik turen igen i retning af Havana. På vejen havde vi planlagt at stoppe ved Jabicoa.